Bouwen aan de toekomst!! - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Louise Dam - WaarBenJij.nu Bouwen aan de toekomst!! - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Louise Dam - WaarBenJij.nu

Bouwen aan de toekomst!!

Door: Louise van Dam

Blijf op de hoogte en volg Louise

17 Januari 2014 | Oeganda, Masaka

De scholen zijn hier nog dicht omdat het zomervakantie is. Ook al gaan de scholen maandag pas weer open, deze week zijn we al regelmatig op de school geweest. Het project heeft namelijk een bedrag (sponsering) gekregen waardoor het mogelijk is om weer een nieuw schoolgebouw te bouwen.

Er zijn veel kinderen die ver weg wonen en waarvoor lopen naar school gewoon te ver is. Daarnaast zijn er ook nog kinderen die zo arm zijn dat hun ouders niet voor ze kunnen zorgen, deze kinderen wonen op de school. Het gebouw wat wij nu aan het bouwen zijn bestaat uit 3 klaslokalen en een jongens en meisjes slaapzaal. De kinderen sliepen nu namelijk met teveel kindjes in een klein hokje.

Terwijl ik weer in een rijtje stenen door sta te geven moet ik denken aan 3 jaar gelden toen ik samen met anderen (Tanzania make a change) een schooltje heb gebouwd in Dar es Salaam. Wat ben ik blij dat ik eind maart daar nog een kijkje ga nemen. Wat hier wel opvallend is, is dat de vrouwen veel harder werken dan de mannen. De mannen helpen ons in het begin wel vaak, maar zijn toch snel moe. De vrouwen blijven maar door gaan en helpen totdat wij zeggen, we hebben nu toch echt een pauze nodig hebben. Toch blijft in Afrika werken soms ook heel frustrerend. Na 2 uur bezig geweest te zijn met stenen sjouwen van waar ze lagen naar de plaats waar de school moet komen ....komt er een vrachtwagentje aanrijden en dumpt op dezelfde plaats te stenen van waar wij ze weg moesten halen.... Zal er deze keer een goede reden voor zijn?

De afgelopen weken ben ik ook aan de slag gegaan met het sponsorgeld wat ik heb gekregen, iedereen nogmaals bedankt!! Om te bouwen aan de toekomst heb ik mijn meeste geld besteed aan de school. De afgelopen tijd heb ik schoolboeken gekocht en lesmateriaal voor de verschillende klassen. Omdat veel kinderen op de grond slapen ga ik de aankomende week 7 bedden kopen. Hoe de stapelbedden heten ben ik nog steeds niet achter, maar het in een stapelbed met drie slaapplekken. Aankomende maandag gaan wij ze bij de school brengen. Ook worden er momenteel zonnepanelen gekocht waardoor de school elektriciteit heeft zodat de kinderen s'avonds huiswerk kunnen maken, kunnen lezen of andere dingen kunnen doen.

Naast spullen voor de school heb ik ook een watertank gebouwd. Afgelopen week heb ik water gehaald voor mensen die geen watertank in de buurt hebben. In totaal heb ik twee uur gelopen, waarvan een uur met een volle jerrycan. Na deze activiteit realiseer ik mij nog meer hoe belangrijk een watertank is. Ik was namelijk helemaal kapot na een middagje helpen, terwijl de mensen dit elke dag moeten doen. Deze mensen zijn erg dankbaar voor de gesponsorde watertank!! Ook heb ik medicijnen gekocht voor de zieke baby die bij de watertank woont. Het ziet ernaar uit dat hij de 6 maanden gaat halen en eindelijk geopereerd kan worden. Dankbaar!

In de afgelopen drie maanden heb ik elke week gehandicapte kinderen bezocht. Er was een meisje wat niks anders wilde dan naar muziek luisteren zoals ik in mijn vorig verslag vertelde. Haar ouders moeten gewoon op het land werken om in hun levensbehoefte te voorzien. Het meisje wordt dan opgesloten in het huis, uiteindelijk heb ik een hele voorraad batterijen gekocht zodat ook zei weer een glimlach op haar gezicht heeft.

De school blijft een bijzonder project voor mij, je kan namelijk een kleine bijdragen leveren aan de toekomst van een kind. Zo heb ik de afgelopen maanden Engelse les gegeven (ja dat hadden jullie niet verwacht hè van iemand die 'zo goed' in Engels is), begrijpend lezen een Nederlands lesje en sportlessen.

Het bouwen in Oeganda zit er bijna op. Nog ruim een week ga ik genieten van de lieve kindjes, de lieve projectleden, de leuke activiteiten en het heerlijke Afrika gevoel. Daarna begin ik aan mijn volgende gedeelte...Zuid-Afrika!!

Liefs Louise

  • 17 Januari 2014 - 23:14

    Suzan:

    Hoi Louise,

    Mooi om weer te lezen wat je allemaal doet!
    In ieder geval wordt hier het geld goed besteed.
    Geniet van je werken daar.

    groeten, Dirk en Suzan

  • 17 Januari 2014 - 23:21

    Ton En Cora:

    Wat mooi weer om te lezen hoe je daar bezig bent en wat fijn dat je het sponsorgeld goed kon besteden!
    Geniet er nog even van!

  • 18 Januari 2014 - 07:01

    Danielle:

    Wat is dit weer een geweldig verhaal!! we genieten van je verhalen.. heel veel kusjes

  • 18 Januari 2014 - 09:30

    Lianne:

    Ha Lo,
    Goed om te horen hoe het me je gaat en wat je met de sponsorbedragen doet. Blijft leuk om steeds zo wat van je te horen. Veel plezier en werk ze nog.... en vooral genieten van al die indrukken en ervaringen,
    Liefs Lian xx

  • 18 Januari 2014 - 12:45

    Kiki:

    Lieve Lo,

    Het klinkt allemaal zooo geweldig, wat vind ik het jammer dat ik er niet bij kan zijn!! Ik wou dat ik kon helpen met de school bouwen. Gaaf dat je NOG meer sponsor geld hebt gekregen.
    Heel veel liefs aan de projectleden, de oma van de baby (in het Luganda haha) en aan Brutus natuurlijk!! En aan Andy, Carlos, Frank, Arony en alleeee andere kindjes. Ik mis ze:(

    xxxxxx

  • 18 Januari 2014 - 21:43

    Marijke:

    Wauw Lo!!!

    Wat een mooi verhaal en wat een super werk kun je doen!
    Geniet ervan, er wacht nog veel moois op je!

    Liefs,
    Marijke

  • 19 Januari 2014 - 09:01

    Ineke Reichard:

    Jeetje Louise,

    Wat ben je fantastisch bezig. Wees trots op jezelf. Geniet nog en volg je hart deze week. Voor daarna hele fijne tijd gewenst.

    Groetjes Ineke xxx

  • 19 Januari 2014 - 10:39

    Karla&Arno:

    Groot respect hebben we voor wat jij en de overige projectleden daar allemaal aan het doen zijn om het leven daar wat beter te maken. Mooie verhalen om te lezen. Top, geniet nog van deze anderhalve week en veel plezier met je doorreis naar Zuid Afrika! Dikke XX Karla & Arno

  • 24 Januari 2014 - 11:31

    24 Jan. 2014 11;15 Oma Verdoorn:


    lieve meid je brief weer gelezen,met je verhaal over het water halen,het drukt mij op het
    gewoon vinden van de kraan open en dan is er water,wat na jouw bericht toch niet gewoon is.
    oma denkt veel aan je deze week als je het project moet afsluiten,maar we mogen weten dat
    de Vader in de hemel ook dit werk ziet en wil zegenen.
    lieve meid heel veel sterkte en geniet van de fam.in z.afrika,in gedachten ga ik mee,liefs en de
    groeten van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Masaka

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 April 2014

Thuiskomen na een lange reis

16 Maart 2014

Een reis door Afrika - Cape Town to Zanzibar

08 Februari 2014

Zuid- Afrika

17 Januari 2014

Bouwen aan de toekomst!!

06 Januari 2014

Happy to be a child...?!
Louise

Actief sinds 18 Sept. 2013
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 10240

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2013 - 22 Maart 2014

Afrika 2013/2014

18 September 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: