Een reis door Afrika - Cape Town to Zanzibar - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Louise Dam - WaarBenJij.nu Een reis door Afrika - Cape Town to Zanzibar - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Louise Dam - WaarBenJij.nu

Een reis door Afrika - Cape Town to Zanzibar

Blijf op de hoogte en volg Louise

16 Maart 2014 | Tanzania, Zanzibar

Ik heb er weer een nieuwe ervaring bij, reizen in een groep. Mijn medereizigers kwamen uit Duitsland( een heleboel), Oostenrijk, Zwitserland, Florida, Ierland en Nederland. Nooit verwacht dat het zo leuk zou zijn om in een groep te reizen.

ZUID - AFRIKA
De dag voordat mijn reis begon (na 2 heerlijke weken bij mijn familie in Knysna) ben ik nog naar Robbeneiland geweest. Erg indrukwekkend om de verhalen te horen van een man die zelf ook gevangen heeft gezeten op het eiland. Ik had altijd het idee dat op het eiland alleen een gevangenis was, maar ( tot de dag van vandaag) wonen er mensen op dit eiland. De cel van Nelson Mandela zag er erg nieuw uit, de geschiedenis vond ik interessant maar het eiland heeft niet veel indruk op mij gemaakt. De gevangenis zag er te nieuw uit.

NAMIBIË
Wat een prachtig land, maar wat een verschil met de landen die ik de afgelopen maanden heb gezien. Namibië is namelijk een woestijn gebied, prachtig door de zon en de verschillende schaduw kleuren. Wel was het soms afzien want de temperatuur liep op tot 45 graden en in de nachten bleef het soms 30 graden. Ik heb de volgende dingen gezien in dit land:
• Orange River: dit is met 1800 km de langste rivier van Zuid-Afrika
• Fish River Canyon: dit is de een na grootste Canyon in de wereld en is in totaal 160 km lang, 27 km wijd en op sommige plekken 550 m diep. Prachtig om te zien. Er valt gemiddeld 100 mm water per jaar. Op deze plek hebben we genoten van een zonsondergang, wat blijven ze toch speciaal!
• Duin 45- Sossisvlei Duinen: vroeg opstaan (wat in deze reis normaal is) de meeste dagen gaat onze wekker om 5:15. In het donker liepen we de duin op, wat overigens aanvoelde als een berg. Het leek zo makkelijk maar wat was het zwaar. Eindelijk op de top aangekomen werden we beloond met een geweldige zonsopgang. Doordat de wind van verschillende kanten komt blijft de duin op dezelfde plek. Duinen kunnen gemiddeld 350 meter hoog worden
• Deadvlei: midden in de woestijn komen we op een kale plek waar dode bomen te vinden zijn van 800 jaar oud. Het is hier zo warm dat je slippers kunnen smelten van het zand. Ook krijgen we deze dag nog een rondleiding door iemand die verteld hoe je altijd kunt overleven in de woestijn. Een zandstorm kan 15 dagen duren en dan kan je echt helemaal niks. Bijzonder voor ons, de mensen hier niet blij als het regent dit verwoest namelijk de woestijn. De afgelopen 10 jaar heeft er geen water in de rivier gestaan. In de woestijn wonen de Bushmensen, die kunnen overleven zonder water. Slachten o.a. een bok en eten de ogen, lever en het bloed op. Deze mensen kunnen 10kg vlees in 1x eten.
Nog enkele tips om te overleven in de woestijn:
- ga nooit alleen bij een boom zitten
- slaap tussen de duinen want daar komt de wind niet
- blijf nooit op de plek waar schaduw is van een wolk
- gooi je pet in de lucht een vogel zal denken dat het een dier is en duikt in het zand en jij kan de vogel pakken
- aan het zand kan je zien waar de zee is
- gebruik zo weinig mogelijk energie

• Spitzkoppe: de naam is ontstaan omdat de bergen op punten lijken. Wat een plaatje om te zien en wat kan een woestijnlandschap toch zoveel verschillende mooie plekken hebben. Na een rondleiding van een Bushman en het zien van tekeningen en een avondje bij het kampvuur was het tijd om te gaan slapen. Deze keer niet in een tent maar boven op de berg. Wauw wat is het lovely om onder de sterrenhemel te liggen, jammer maar het leek wel of er een muggenplaag een aanval op mij had ingezet.
• Etosha nationaal park: wauw was het vandaag onze lucky day? In één dag hebben we vier dieren van de big 5 gezien. Wat blijft het toch bijzonder om deze dieren in het wild te zien.

BOTSWANA
Maun: Voordat we drie dagen zouden gaan leven zonder faciliteiten. Boekte ik eerst nog wat luxe.....een Scenic flight over de delta. Weer een nieuwe ervaring om iets vanuit de lucht te zien. Maar na de vlucht leek het wel of ik een winter in Nederland had meegemaakt, wat voelde ik me slecht zeg en wat zag ik wit. Gelukkig was ik niet de enige….

Okavanga Delta: 3 dagen back to basic!! Met een klein rugzakjes gingen we twee dagen kamperen in een moerasgebied. Allereerst reden we 4 uur met een truck door het moerasgebied, daarna gingen we een uur varen met de Mokoro ( soort uitgeholde boomstam). Even voelde het of ik RTL travel presenteerde en op een plek kwam waar nog nooit iemand was geweest. We hebben twee dagen een walksafari gedaan en zijn heel dicht in de buurt geweest bij zebra's en giraffes. Toch was het ook wel spannend een meisje was namelijk bijna op een cobra gaan staan en de andere dag was er een slang bij ons kamp. En met deze gedachten moet je een plekje tussen het riet vinden om naar het toilet te gaan. Een ervaring op zich maar drie dagen was meer dan genoeg.

ZIMBABWE
Een land wat alleen leeft van toerisme en dat merk je, wat zijn de mensen hier irritant zeg. En wat realiseer ik mij elke keer weer dat de mensen in Oeganda zo bijzonder aardig waren. In dit land heb ik mijn tweede wereldwonder gezien, de Victoria Falls. Wat een natuur geweld, zoveel water dat elke minuut naar beneden valt. En dan te realiseren dat er in sommige delen van Afrika geen water is, hoe is dit toch mogelijk? Na het bezoeken van de Falls waren we doorweekt en konden we onze kleren uitwringen, dit is ook de reden dat het rondom de Falls zo groen is. Voor de groep zit de reis er alweer op. Samen met Eline een Nederlands meisje ga ik met een nieuwe groep verder naar Zambia, Malawi en Tanzania.

ZAMBIA
Een nieuwe reis met mensen over de hele wereld: Zweden, Australië, Duitsland, Kroatië, Amerika en Canada. Niet alleen nieuwe mensen maar ook een nieuw gedeelte van Afrika, namelijk Oost Afrika. Dit is direct te zien, ik heb namelijk het gevoel dat ik weer terug ben in ' het echte Afrika'. Wat wordt ik toch elke keer blij als ik bij mensen ben die bijna niks hebben, maar toch zo gelukkig zijn. Helaas ging onze truck kapot op een plaats waar we geen bereik hadden en hebben we dus twee dagen moeten wachten voordat we weer verder konden.

MALAWI
Een land wat erg groen is met aardige mensen. Hier hebben we genoten aan Lake Malawi, dit is een van de grootste meren. Wat blijven witte stranden toch mooi! Na een tour door een dorp met HEEL veel lokale mensen hebben we daarna met de lokale mensen een Afrikaans spelletje gedaan onder een boom. Na een gezellig avond in de bar (eindelijk een bar die niet sloot om 21:00 uur) hebben we ons matras gepakt en geslapen onder de sterrenhemel op het strand.

TANZANIA
Een land waar ik drie jaar geleden ook al ben geweest. Helaas moeten we ver rijden om op onze bestemmingen te komen. Na een rit van 14 uur rijden op hobbelige wegen ( ook wel Afrikaanse massage genoemd) kwamen we aan op een plek waar het zelfs voor mensen uit Oostenrijk koud is. En wat had ik het koud zeg!! Willen jullie vast de zon bestellen voor als ik terug kom? Op dit moment geniet ik op Zanzibar drie dagen van een heerlijk eiland. Daarna ga ik nog tot en met vrijdag kijken op het project waar ik drie jaar geleden een school gebouwd heb. Wat heb ik zin om nog even drie dagen tussen de lokale mensen te zijn voordat ik weer terug vlieg naar alle luxe die ik thuis heb.

Mijn foto's zeggen nog veel meer over hoe geweldig deze reis is, maar hier moeten jullie nog even opwachtten. Wauw ruim 5 maanden reizen zitten er bijna op... Time flies when you're having!!!Tot snel allemaal!!

Dikke knuffel Louise

  • 16 Maart 2014 - 17:53

    Monirah Schep - Van Den Heuvel:

    Wauw Lo, wat een mooie en gave plekken heb je mogen zien! En nu aftellen... vast heel dubbel voor je :-) Hier kunnen we niet wachten op je live verhalen (en inderdaad de foto's) te horen (en zien)! Geniet nog even en geef Bonna een hele dikke HUG van me :-) Ze weet er van ;-) Geniet nog van je laatste week... Tunabagane mu wiki emu! Liefs, Monirah

  • 16 Maart 2014 - 19:48

    Anita Wevers:

    Heerlijk om je verslagen te lezen en wat heb je veel gezien!!
    Geniet nog even van alles om je heen
    Hopelijk zie ik binnekort en hoor / zie ik iets van je prachtige belevenissen.
    Liefs Anita

  • 17 Maart 2014 - 07:33

    Danielle:

    aftellennnn!!! over iets minder dan een week ben je weer thuis!! we kunnen bijna niet meer wachten! geniet nog even

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Zanzibar

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 April 2014

Thuiskomen na een lange reis

16 Maart 2014

Een reis door Afrika - Cape Town to Zanzibar

08 Februari 2014

Zuid- Afrika

17 Januari 2014

Bouwen aan de toekomst!!

06 Januari 2014

Happy to be a child...?!
Louise

Actief sinds 18 Sept. 2013
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 10256

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2013 - 22 Maart 2014

Afrika 2013/2014

18 September 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: